9 almindelige keto diæt fejl som man skal undgå

9 almindelige keto diæt fejl som man skal undgå

Vi ved alle sammen at det ikke er det letteste i verden at starte på en keto diæt.

Det kræver en masse fokus og måske er det også en smule besværligt, fordi du pludseligt skal ændre din livsstil. Din krop laver en fuldstændig ændring, og måden du håndterer tingene i dit liv kommer også til at ændre sig.

Der er mange tusinder af folk som er begyndt på keto diæt og elsker det. Men der er også de folk som ikke kan se alle de resultater som de forventede at de ville opleve hurtigt, og som de havde håbet på.

Men hvorfor er det sådan for nogle, spørger du måske?

Fordi de har lavet nogle simple, men alligevel almindelig fejl, som mange folk laver på en ketogenisk diæt.

Det er helt ok. Ingen er perfekt og der bliver lavet fejl hele tiden. Det vigtigste at gøre, er at lære fra dine fejltagelser og forstå hvordan du kan undgå dem fra nu af.

 

Almindelige keto diæt fejl

Nedenfor vil der være listet op, alle de fejl som folk laver på en keto diæt. Der vil også være nogle tips til hvordan man undgår at lave disse fejl, så du ikke selv laver dem når du skal i gang med din rejse.

Eller hvis du allerede er startet på din rejse, så kan du lære hvordan man ikke skal forsætte med at lave disse fejl, så du kan begynde at se de resultater som du gerne vil have.

 

Hvis man bruger keto som en ’’hurtig’’ løsning

Nogle fok forsøger måske at bruge keto diæten som en hurtig løsning til deres kropslige problemer.

Ketogenisk diæt er ikke en hurtig løsning. Det er en livsstils ændring, som du skal holde dig til, for at se de store ændringer på den lange bane.

Du ser måske nogle ændringer relativt hurtigt, men det betyder ikke at du kan hoppe tilbage til dine gamle spisevaner som tidligere, og forvente at disse ændringer du har lavet med din krop forbliver. Det er let at falde tilbage til din gamle krop og så vil du være lige præcist der hvor du startede.

Der vil være tidspunkter, hvor du kan holde korte pauser med din keto diæt i korte perioder, men du skal også kunne vende tilbage dertil hurtigt, når du har holdt din pause.

Tro ikke, at det hele bliver permanent, hvis du holder dig til din keto diæt i et par måneder.

Det er igen en livsstils ændring som du skal forvente at du skal holde dig til på den lange bane.

 

Blive besat af vægten

Ja, diæten er designet til at hjælpe dig med at tabe kropsfedt, og fjerne nogle kg fra din krop. Men det er en proces, og hvis du bliver besat af vægten, så gør du det kun hårdere for dig selv.

Hvis du tjekker din vægt flere gange om dagen, eller måske på daglig basis, vil få dig til at føle at tingene går langsomt i perioder, og så vil det pludseligt begynde at gå ned af bakke.

Du er nødt til at stole på at du gør alt det rigtige, ved at holde dig væk fra sukker og kulhydrater, og ramme det rigtige kalorieindtag og så skal vægten nok falde. Det er sådan det er.

Hvis du tjekker din vægt med timers mellemrum, får dig kun til at miste modet. Du kan ikke forvente at se nogle kæmpe ændringer på din vægt i løbet af få timer. De store ændringer sker kun over flere dage, uger og måneder. Ikke timer.

Jeg vil forslå dig at tjekke din vægt maksimalt én gang o0m ugen. Det samme tidspunkt hver uge. Giv dig selv nogle minutter, hvor du f.eks. mandag morgen står op og går på vægten. På den måde kan du se fremgangen som du har opnået indtil videre.  Det er her hvor du rent faktisk kan se de ændringer som du forventer.

 

Er bange for fedt

De fleste af os er vokset op med at få afsvide at fedt er dårligt for dig. Men med denne diæt, så er du nødt til at spise fedt, for at tabe fedt. Det lyder underligt, men det virker.

Nogle folk som har udregnet hvor meget de skal spise, vil måske syntes at den mængde de skal spise, lyder ret voldsom.

På denne diæt, skal du indtage store mængder fedt, for at hjælpe din krop med at nå målet som du har sat for dig selv.

Omkring 75 % af den mad som du spiser, skal komme fra fedt. Det er en høj procentdel af din mad, og kan måske komme som et chok for dig, men for at få succes med denne diæt, så er det sådan tingene skal være.

Du skal ikke være bange for det fedt som du skal spise. Du skal forstå at denne diæt kommer til at hjælpe dig i sidste ende, så hvis du følger alt efter bogen, så vil du nærmest ikke opleve nogle problemer.

 

Du spiser den forkerte fedt

For at forsætte ved den sidste fejl, så skal du sørge for at du spiser den rigtige fedt.

Du skal ikke antage, at fordi du får dit daglige indtag af fedt, så spiser du den rigtige slags fedt. Der er nemlig noget der hedder godt fedt, og dårlige fedt.

Det dårlige fedt som folk måske kæmper lidt med, er det forarbejdet fedt. Dette kan blive fundet i forarbejdet vegetabilsk olie. Så af den årsag, så er madlavning med disse olier et totalt no-go.

Fedt som du gerne vil have er mættet fedt og naturligt transfedt.

Det er ret let at få disse typer fedt når du undgår alle de bearbejdede typer fedt.

De gode typer fedt kan blive fundet i smør, æg, avocado, valnødder og fiskeolie. Der er en hel masse kilder til disse sunde fedtkilder og dette er bare nogle eksempler.

 

Hvis du spiser for meget protein

For nogle af jer, så virker det måske ikke som en dårlig ting. Du må ikke spise særligt mange kulhydrater, så en måde at få styr på din sult, vil være ved at spise protein.

Men det har også en negativ effekt på din krop når du er på keto diæt.

Din krop har kun brug for en bestemt mængde protein og alt derudover vil blive konverteret om til fedt. Vi forsøger at eliminere fedt, så alt der giver ekstra fedt til din krop er negativt.

Det er ret simpelt at undgå det. Alt du skal gøre, er at fokusere på at ramme den korrekte mængde kalorier hver dag. Hold dig indenfor denne fordeling, og så skal du ikke bekymre dig om noget som helst. Du får kun præcist hvad du vil have.

 

Ikke nok vand

På en keto diæt, så vil din krop miste en hel masse væske, så det er vigtigt at du helt tiden holder dig hydrerede. Af en eller anden årsag, så glemmer folk dette ofte.

Du taber en masse væske og elektrolytter, som let kan komme tilbage i din krop igennem vand.

Ved at holde dig hydrerede, så betyder det også at dine organer fungere optimalt. Din krop fungerer som en velsmurt maskine.

Nogle af jer har måske ikke været vant til at drikke vand konstant i løbet af dagen, men det er noget som man skal gøre på en keto diæt. Man skal gerne drikke omkring 30-40 ml væske per kilo kropsvægt. Så hvis du vejer 50 kg så skal du have mellem 1,5 L og 2 liter vand om dagen og vejer du 80 skal du drikke mellem 2,4 og 3,2 liter om dagen. Det kan godt lyde af meget, men hvis du sipper til vand i løbet af dagen, så bliver det langt lettere.

 

Ikke nok søvn

Hele processen med at komme i ketosis stadiet, når din krop begynder at bruge fedt som en energikilde, så kan det gøre at du mister en smule søvn. Du er nød til at gøre hvad du kan for at få en ordentlig mængde søvn, som kroppen har brug for.

Alle skal sove, og hvis du kan få den rigtige mængde, så undgår du miste overskuddet under din keto diæt.

Hvis du er god til at få en ordentlig nattesøvn, så vil din krop kunne håndtere de ændringer som du kommer igennem med en keto diæt.

 

Hvis du ikke spiser varieret

Med en keto diæt, så har du en begrænsning på dit indtag af kulhydrater, så man kan godt komme til at tro at man er begrænset til meget få opskrifter.

Af den årsag, så har folk en tendens til at spise den samme ting hele tiden.

Hvis du kun kan lide en bestemt slags mad, så kan jeg godt forstå det. Men hvis du begynder at variere din kost, så vil du måske også syntes at diæten bliver en smule lettere at holde til i hverdagen.

Ved at få nogle forskellige måltider hele tiden, vil holde din morale oppe, og tillade dig at komme længere med din dæt.

Glem ikke at tilføje nogle grøntsager som er lavt på kulhydrater, eftersom det ikke er alle opskrifter du finder, som har grøntsager i.

Du bør altid sørge for at variere din kost, fordi hvis du konstant spiser din ynglings mad, så vil det ende med at du kommer til at blive træt af det fordi du har fået det alt for mange gange.

 

Hvis du sammenligner dig med andre

Denne fejl er muligvis en af dem som holder flere folk tilbage end nogle af de andre fejl. Simpelthen fordi det handler om det mentale.

Folk elsker at sammenligne sig med andre. Det er bare en del af den menneskelige natur. Alle gør det.

Når det kommer til keto diæt, så kan du ikke sammenligne dig med andre. Det er nærmet en underskrift af din egen dødsdom. Du er nødt til at fokusere på dig, og ingen andre.

Alles krop kommer til at reagere forskelligt på diæten. Det betyder at folk kommer til at opleve forskellige vægttab i forskellige hastigheder.

Når du ser nogen som har et vægttab som er større end dit, så bør du i stedet lykønske dem og forsætte med at opmuntre dem. Forstå at dit vægttab rent faktisk sker, og at du nok skal komme til at nå dit mål en dag.

 

Undgå problemerne

Alle disse problemer kan let undgås. Nogle af dem er fysiske, og andre af dem er mentale.

De fysiske er som regel de lettere at undgå end de mentale er. Men hvis du er opmærksom på hvilke fejl du nu laver i din keto diæt, så er de lettere at undgå i hverdagen.

Hvis du kommer til at lave en af disse fejl, så gå lige et skridt tilbage, og så bør du kunne overkomme de problemer som du nu måtte have, og så kom tilbage i kampen igen.

 

Læs også artiklen:

7 Fordele ved en keto diæt, som du gerne vil have i dit liv.