Sådan får du din krop i ketosis på keto diæt med 6 simple tips

Sådan får du din krop i ketosis på keto diæt med 6 simple tips

Hvis du leder efter måder at afbrænde fedt på din krop hurtigt, så skal du få din krop i ketosis stadiet. Dette Hvis du ikke ved hvad en keto diæt eller hvad ketosis er, så læs vores begynderartikel om keto diæt her.

De fleste af os har kroppe der afbrænder sukker. Det er ikke en dårlig ting. De fleste af vores kost leder til at vores krop vil afbrænde sukker først.

Dette er problemet med vores kost i dag. En masse mad som vi spiser på daglig basis, kommer til at blive konverteret til glukose, når det bliver bearbejdet i vores kroppe. Dette får vores kroppe til at lede efter glukose som vores primære kilde til energi i stedet for fedt.

Når vores krop bruger sukker som energi, så afbrænder den sukkeret i stedet for fedtet på kroppen, som vi gerne vil af med.

Hvis din krop kommer i ketosis, så vil den begynde af at afbrænde fedt i stedet for at afbrænde sukker. Det betyder at din krop vil lede efter fedt som energi i stedet for at lede efter noget andet. Du vil derefter begynde at afbrænde fedt fra din krop, og du vil hurtigt komme til at se et vægttab.

At komme i ketosis er ikke en let opgave. Der er en proces du skal igennem. Din krop skal lave nogle store ændringer. Du har med stor sandsynlighed brugt sukker som brændstof hele dit liv, så det er et gigantisk skridt at tage, når du skal få din krop i ketosis.

 

Tips til at komme i ketosis

Nedenfor vil du finde nogle tips til at få din krop i ketosis. Disse tips er beviste, så hvis du følger dem, så bør du blive en fedtforbrændings maskine på ingen tid.

 

Spis mindre kulhydrater

En af de første ting som du skal gøre, hvis du vil komme i ketosis, er at få dit kulhydrat indtag formindsket. Ikke bare en lille smule, men du skal betydeligt nedbringe mængden af kulhydrater som du får til dagligt.

Dette er uden tvivl det vigtigste tip, når det kommer til ketosis. Kulhydrater bliver nedbrudt til glukose, og det er netop glukose som din krop bruger som energi normalt. Når du fjerner kulhydraterne, så vil din krop ikke kunne afbrænde andet end fedt og proteiner.

Vi har ikke lyst til at få vores kroppe til at afbrænde proteiner, fordi det tager direkte af vores muskelmasse, uanset hvor lidt eller hvor meget af det vi har.

Med minimale kulhydrater i dit system, så vil fedtsyrerne blive frigivet i din krop. Din lever begynder at konvertere disse fedtsyrer til ketoner. Ketoner er hvad din krop begynder at bruge som sin primære kilde til energi.

Når du begynder hele denne proces, så skal du holde dit kulhydrat indtag på et minimum. Efter en periode, så vil du stille og roligt kunne forøge dit indtag af kulhydrater, til du finder et niveau der passer dig.

Få kulhydrater i din diæt, vil sænke dit blodsukker og insulin niveau, hvilket er godt for alle der risikere at få diabetes eller allerede har diabetes.

 

Kokosolie er din ven

Begynd at tilsæt kokosolie til din diæt. Det passer til nærmest alt. Kokosolie indeholder en masse sundt fedt, som hjælper din krop med at komme i ketosis stadiet.

Fedtet som det indeholder er MCT (medium-chain triglycerides). Det er vigtigt for din krop, fordi den hurtigt absorbere det, og din krop nærmest øjeblikkeligt begynder at bruge det som energi.

Din lever vil også begynde at bruge MCTs til at lave ketoner.

Dette er noget som bør blive tilføjet gradvist. Du vil ikke tilføje for meget til at begynde med, fordi det måske giver problemer med fordøjelsen.

Drastiske ændringer i din diæt, vil få din krop til at føle sig en smule anderledes end den normalt gør. Du er nødt til at gøre det som kan hjælpe din krop i denne ændring i de næste kommende uger. Hvis du ikke gør det ordentligt, så vil din krop aldrig kunne tilpasse sig og komme i ketosis.

 

Forøg din fysiske aktivitet

Dette bør give sig selv. Enhver diæt du deltager i, vil få dig til at lave en eller anden fysisk aktivitet.

Når din krop kommer i ketosis, så er det muligt at du vil tage en stor del af din vægt. Men hvis du vil tabe dit fedt, og holde det væk fra din krop, så skal du også tilføje fysisk aktivitet til din daglige rutine.

Du behøver ikke at tage i træningscentret i flere timer hver eneste dag, men du bør gøre et eller andet. Jo mere du kan gøre, jo hurtigere kan du se resultater.

Hvis du kan komme i ketosis, så vil du se forbedringer i din fysiske ydeevne.

Fysisk aktivitet kan hjælpe dig med at komme i ketosis hurtigere også. Eftersom du allerede har skåret ned på dine kulhydrater, så vil din krop ikke kunne bruge det som en energikilde. Så hvis du laver en eller anden form for fysisk aktivitet, så vil din krop blive tvunget til at lede efter fedt som den kan afbrænde.

 

Spis mere sundt fedt

Ja, der er sundt fedt i verden, så overraskende som det måske lyder. Ikke alt fedt er dårligt for dig.

Hvis du spiser en masse sundt fedt, som vil du hurtigere komme til at opnå ketosis, fordi det hjælper dig med at forøge antallet af ketoner i din krop.

Hvis du ikke har fundet ud af det endnu, så vil du ved en diæt med få kulhydratet forøge indtaget af fedt som du indtager, for at gøre op for kalorieforskellen. Hvis du ikke gør det, så vil du tabe dig hurtigt, men denne vægt vil du også hurtigt tage på igen, i det sekund hvor du begynder på en normal kost igen.

Vælg kilden af fedtet klogt, fordi de alt slags fedt vil have en eller anden form for effekt på dig og dine ketone niveauer. Det gode fedt vil hjælpe dig med at gøre dine ketoner mere tilgængelige som energi.

 

At faste

At faste er en god måde at få din krop i ketosis. Den bedste faste teknik efter min mening, er ’’Intermittent fasting’’

Intermittent fasting er korte perioder hvor du ikke spiser noget, så du ikke fuldstændig sulter dig selv over længere tid. Du spiser kun i korte og bestemte tidspunkter, som du selv bestemmer. Typisk, så vil du kun have 8 timer om dagen hvor du spiser, hvilket giver dig 16 timer hvor du ikke spiser overhoved.

Det er ikke let at ’’faste’’, men det hjælper dig med at komme i ketosis. Din krop kommer til at afbrænde mere energi, fordi du ikke spiser lige så meget som du plejer. Den kommer til at finde denne energikilde fra noget som allerede er i din krop. Dette betyder at din krop pludseligt kun vil afbrænde fedt, hvilket er tvunget til at ske, hvis din krop kun afbrænder fedt lige nu.

 

Spis nok protein

Når din krop begynder at skifte fra at afbrænde sukker, til at afbrænde fedt, så kommer der til at være en periode, hvor din krop forsøger at få sin energi fra dine muskler. Du har ikke lyst til at dette sker, fordi så vil din krop fjerne noget af din muskelmasse.

Hvis du spiser nok protein, så vil du tillade din krop at bibeholde din muskelmasse. Selv hvis din krop begynder at forsøge at spise dine muskler, så vil du ved at indtage nok protein hjælpe din krop med ikke at miste noget muskelmasse.

Protein kommer til at hjælpe din krop med at opnå ketosis ved at give den de nødvendige aminosyrer til din lever, så den kan lave dem til glukose til de områder af din krop som ikke bruger ketoner som energi og det behøver ikke at være kedelige måder du skal have protein igennem. Jeg er stor fan af eksempelvis tunmousse, som jeg har med til min madpakke og som jeg faktisk spiser hver dag. Det har et højt indhold af både fedt og proteiner, hvilket er helt ideelt under en keto diæt.

Når nogle dele af din krop ikke bruger ketoner som energikilde, så vil den bruge noget andet og glukose er den næst bedste mulighed.

 

Få gang i din fedtforbrænding

Det er ikke let af få gang i din fedtforbrænding, men det er muligt at opnå med den rigtige kost og ved at holde øje med din udvikling.

Hold dig til en keto diæt og en smule fysisk aktivitet og så vil du begynde af afbrænde fedtet på din krop, som var det is på en sommerdag.