Sådan kommer du af med løs og slap hud efter vægttab

Sådan kommer du af med løs og slap hud efter vægttab

Hvis du døjer med løs og slap hud, som ofte kommer efter et stort vægttab, så kan du her læse hvad du kan gøre for at undgå det.

Har du kæmpet i flere måneder for at opnå et vægttab, hvorefter du pludseligt står med en håndfuld løs og slap hud, som du ikke kan slippe af med?

Hvis det er noget du har oplevet, så er denne artikel lavet direkte til dig.

For det første, så lad mig sige at jeg forstår fuldstændigt hvor frustrerende den løse og slappe hud er. Det er utroligt demotiverende at føle at du gør alt rigtigt uden at kunne få det resultat som du virkeligt stræber efter.

Nogle folk siger måske at du skal stoppe med at bekymre dig over hvordan du ser ud, og bare være glad for hvad du har, men jeg hader at høre den slags råd.

Ja, nogle har sandsynligvis nogle unødvendige besættelser med deres udseende og spejbillede, men der er intet i vejen med at ville have en markeret, stærk og sund krop som både ser godt ud og føles fantastisk. Faktisk så vil jeg gå så langt og sige, at alle bør have den oplevelse hver dag.

I denne artikel går vi i dybden med det løse og slappe hud og se hvad der kan gøres ved det.

 

Problemet er ikke altid løs eller slap hud

Mens der nogle gange findes løs hud efter et vægttab, så tror mange at det er løs hud de har, men det er faktisk bare ekstra fedt på kroppen, som er blødt og ofte ligner ekstra løs hud.

Prøv at niv området som du er bekymrede for har løs og slap hud med dine fingre og hvis du kan få mere end et par milimeter hud, så er der fedt deri som du kan tabe.

Indtil du har tabt det fedt, så har din hud ingen grund til at komme tilbage til sin normale størrelse og stramhed. Husk at huden ikke er et gardin af kød, men at det er et levende organ som tilpasser sig dets indre og ydre miljø. Så længe at der er fedt der er fastgjort i huden, så vil det hænge.

Hvis du er en mad, så ville jeg aldrig overveje en operation til at få fjernet din løse og slappe hud før du har opnået en fedt procent på 10 % mens hvis du er en kvinde så bør du komme ned på 20 % i stedet.

Dette er de tal hvor din fedt procent bør være lav nok til at der ikke er særligt meget fedt i din hud til at din hud vil hænge. Der er nemlig gode chancer for at hvis du får så lav en fedt procent, så vil det løse hele problemet.

Hvis man opnår så lav en fedt procent og hans eller hendes hud nærmest er papirs tyndt og ligner rynket papyrus papir, så snakker man om rigtigt løs og slap hud og derefter kan man gøre hvad der er nødvendigt.

Relaterede artikel: 18 grunde til hvorfor du ikke taber dig – og løsningerne!

Der er en ting som du skal vide. Der er nemlig nogle fedtlagre som er sværere at afbrænde end andre. Videnskaben bag er relativt komplicerede, men det vigtigste for dig at vide er at fedt på nogle bestemte områder i kroppen er sværere at tabe end fedtet er på andre steder.

Disse stædige områder med fedt lagre er områder som ofte også forbindes med løs hud problemer: Den nedre mave, nedre ryg (kærlighedshåndtag), hofter og numsen.

Hvad mange folk tror er løs og slap hud, er som tidligere nævnt ofte bare for meget stædigt fedt.

Du kan direkte ramme disse områder med stædigt fedt med nogle specielle diæter eller trænings tricks, men der er også særlige teknikker som kan hjælpe dig med at eliminere dem hurtigere.

 

Opbyg muskelmasse og reducer løs og slap hud

En stor del af at få strammet op for den løse hud er at opbygge muskelmasse. Årsagen til dette er simpel.

Der er to lags væv under din hud. Fedt og muskler, hvilket begge to presser ud imod din hud og holder det fra at hænge.

Når du tager meget vægt på, så skal din hud udvide sig en smule for at tilpasse sig kroppens størrelse. Når du taber fedt, særligt hvis du taber fedtet hurtigt, så vil din hud ikke nødvendigvis mindskes lige så hurtigt som dine fedtceller. Denne ubalance kan lede til at du får løs og slap hud.

Derudover så er der mange folk der bruger en diæt hvor de sulter sig selv og laver en hel masse motion, hvilket også skaber et stort muskeltab, og derved forsvinder det lager som er under huden, hvilket får den til at hænge endnu mere.

Resultatet er en reducerede fedt procent, men en lille og blød fysik med hængende hud og slap hud. Dette udseende kaldes også af nogle ’’tyndfed’’.

Opbygning af muskelmasse er løsningen på alle disse problemer, fordi denne muskelmasse bogstaveligt talt udfylder den løse hud og skaber et tydeligt mere stramt og sundere udseende.

Dette råd gælder både folk som allerede har tabt sig en masse vægt og til dem som også er i begyndelsen af deres vægttab. Hvis du på nuværende tidspunkt døjer med løs og slap hud, så bør du begynde at løfte vægte. Hvis du skal i gang med at tabe dig, så bør du inkludere vægtløftning i din træning.

Husk at målet ikke bare er at tabe vægt, men at tabe fedt og ikke muskelmasse.

 

Forbedre din huds elasticitet

Hvis din huds elasticitet forsvinder, som er dets evne til at udvide sig og trække sig sammen når det er nødvendigt, så kan det ikke vende tilbage til sin naturlige størrelse. Dette sker helt naturligt når vi bliver ældre, men kan også påvirke unge mennesker. Hvad kan vi gøre for at forbedre det?

Stop med at ryge

Hvis der ikke var nok grunde til at stoppe med at ryge i forvejen, så er her endnu en grund: Det ødelægger din grund.

Et studie på 64 italienske rygere analyserede flere områder og også hudens elasticitet og hvordan huden blev påvirket af rygning. Studiet viste at deltagernes hud var 9 år ældre end deres oprigtige kronologiske alder. Efter 9 måneder hvor de ikke røg, blev deres biologiske alder af deres hud formindsket med 13 år. Du kan også på Doc24.dk, hvor skribenten Lea Christensen har skrevet en masse gode ressourcer til rygestop.

Konklusionen er denne: Hvis du vil have en sund og flot hud, så skal du holde dig væk fra cigaretter.

 

Spis nok protein

Undersøgelser har vist at der findes en forbindelse mellem proteinindtaget og hudens ungdommelighed og helbred. Lavprotein diæter forbindes med dårlig hud i forhold til diæter med meget protein, hvilket hjælper med at reducere rynker, tørhed og hudatrofi.

Hvis du ikke er sikker på hvor meget protein du skal spise, så kan du læse denne artikel hvor du blandt andet kan læse omkring hvor meget protein du bør indtage om dagen.

 

Spis din frugt og grøntsager

Din krop skal bruge en masse forskellige vitaminer og mineraler for at holde gang i de millioner af biologiske processer som holder dig i live og spise frugt og grøntsager hver dag, som er den eneste korrekte måde at give din krop alt den har brug for.

I forhold til huden specifikt, så har undersøgelser vist at højere indtag af frugt og grøntsager kan relateres til sundere hud som også ser bedre ud.

 

Overvej kosttilskud

Ingen piller kommer til at give dig noget hurtigt hjælp til din løse eller slappe hud, men der findes flere kosttilskud derude som måske kan hjælpe dig. Lad os kigge på hver af dem.

 

Gelatin

Et studie har vist at hvis man tager kosttilskud med 250 mg gelatin om dagen så kan det forbedre hudens elasticitet.

Det kan være svært at få gelatin i din diæt, medmindre du virkeligt elsker at spise mange slags forskelligt mad såsom oksehaler og kyllingefødder. Her er det lettere og sandsynligvis også billigere at tage kosttilskud. Du kan købe gelatinkapsler på det lokale apotek.

 

Fiskeolie

I blandt nogle af fordelene ved at tage fiskeolie, så er en af dets fordele også at fiskeolie forbedre hudens elasticitet og betydelige forbedringer kan blive set indenfor alt mellem et par og op til 3 måneders tid.

En kvalitets fiskeolie er en af de bedste kosttilskud du kan tage for at holde dig sund og beskytte dig imod sygdom, men ikke alle fiskeolie er lige.

Der er to vigtige ting du skal overveje når du vælger en variant.

 

  1. Du skal vide hvordan olien er bearbejdet

Der findes to slags fiskeolie på markedet i dag: triglycerid baserede og ethylesterformen.

Triglyceridformen er fiskeolie i sit naturlige stadie og ethylesterformen er en bearbejdede form af triglyceridformen som inkludere alkohol.

Mens der findes en masse studier der fortæller om alle fordelene ved at tage fiskeolie generelt, så har undersøgelser vist at kroppen bedre optager triglyceridformen.

En af de grundende til dette er at kroppen er meget mere resistent for ethylesterformen hvor kroppen nedbryder olien for at bruge den.

En anden ulempe ved ethylesterformen er at under nedbrydningsprocessen, så vil din krop konvertere tilbage til triglyceridformen hvilket frigiver alkoholen.

Selvom det er en lille dosis, så har alkoholen nogle negative påvirkninger.

 

  1. Du skal vide hvad EPA/DHA-indholdet er ved hver servering.

Grundet den varierende kvalitet af fiskeolie på markedet, så er det vigtigt at du kigger på hvor mange miligram af EPA og DHA (Omega-3 fedtsyrer) som der faktisk er i hver servering.

Lavkvalitets kosttilskud har måske helt ned til 150-200 mg per 1 gram fedt, hvilket gør den nærmest værdiløs, eftersom du skal tage alt for mange hver dag for at få nok omega-3 (du skal have omkring 2-3g af omega-3 om dagen).

En højkvalitets fiskeolie kan koste en del mere end dem med lav kvalitet, men se hvor meget du får for dine penge af omega-3, for så giver prisen mere mening.

Jeg kan personligt anbefale disse fiskeolie kapsler hvor du får meget værdi for pengene.

 

Hvad med vægttabs piller?

Der findes et stort marked for vægttabspiller eller fedtforbrændingspiler og alle reklamerer med at være bedre end de andres produkter. Hvis begynder på at købe disse vægttabspiller så vil det blive et endeløst forsøg på at finde det produkt der får dig til at tabe dig alt du har brug for, og du kommer til at stå tilbage med en tom tegnebog og en uændret vægt.

Der findes ingen piller derude, som vil få dig til at tabe dig. Du er nødt til at ændre dit kalorieindtag for at tabe dig (du skal give din krop mindre energi end den afbrænder hver dag).

 

Konklusionen omkring løs og slap hud som hænger

I nogle tilfælde, så er der ingen måde at få fjernet den løse og slappe hud som hænger, uden en operation. Inden du vælger at gå af den vej, så føl de råd i denne artikel og se hvordan det går:

  • Få en fedtprocent på 10 % (mænd) og 20 % i fedt (kvinde)
  • Opbyg en væsentlig mængde muskelmasse, for at udskifte noget af det ’’plads’’ der er tilbage efter fedttabet
  • Lad være med at ryge
  • Få en proteinrig diæt
  • Spis en masse frugt og grøntsager hver dag
  • Brug kosttilskud som er bevist til at hjælpe dig, hvis dit budget tillader det

Hvis du gør alle disse ting og holder dig tålmodig, så er der en god chance for at du drastisk kan reducere eller endda eliminere din løse og slappe hud som måske hænger, uden at du skal under kniven.