Sådan spiser du dine vitaminer uden at tage kosttilskud

Sådan spiser du dine vitaminer uden at tage kosttilskud

 

Når du bliver ældre, så bliver det endnu vigtigere at få de nødvendige vitaminer som din krop har brug for på daglig basis. En multivitamin pille kan hjælpe dig med det, men at købe dem kan være en smule dyrt og det vil også altid være at fortrække at spise dine vitaminer i din daglige kost. Det er derfor at det er lettere at få dine vitaminer igennem din rigtige mad. Spis dine vitaminer i stedet for at få dem fra kosttilskud.

 

B1 Vitamin

Vitamin B1 er utroligt sundt for din krop. Det konvertere sukker til energi som din krop kan bruge.

Mangel på B1 vitamin kan lede til uregelmæssigt hjertebanken hvilket er meget farligt for dit helbred. Vitamin B1 fungere som en forbindelse direkte til dine muskler og nerver og giver dem beskeder.

 

Mad som indeholder og er rigt på B1 vitamin

  • Sorte bønner
  • Solsikke kerner
  • Tun
  • Linser

 

B2 Vitamin

B2 vitamin er også kendt som Riboflavin, fungere som alle andre B vitaminer med at fremme energiproduktionen i din krop. Det hjælper med at nedbryde kulhydraterne, fedtet og proteinerne.

B2 vitamin hjælper også med ordentlig vækst og udvikling af dine organer. Den rette vækst af dine hudceller, negle og hår er også påvirket af Riboflavin.

Dette vitamin giver også dit immunforsvar et boost. Ved at hjælpe din krop når det kommer til optagelse af mineraler, så vil det hjælpe din krops immunforsvar med at bekæmpe sygdomme.

 

Mad der indeholder og er rigt på B2 vitamin

  • Fedtfattigt kød
  • Mælk
  • Grønne grøntsager
  • Korn

 

B3 Vitamin

B3 vitamin eller Niacin har mange forskellige sundheds fordele. Ligesom Riboflavin så hjælper B3 med en ordentlig produktion af hudceller i din krop. B3 har også mange af de samme fordele som B2 vitamin.

En stor fordel ved B3 vitamin er at når du tager en stor portion af det, så vil det sænke dit dårlige kolesterol niveau betydeligt mens det på det samme tidspunkt forøger dit gode kolesterol niveau.

Eftersom at B3 vitamin er vandopløseligt, så betyder det at alt det vitamin du har for meget af, kan komme ud af kroppen når du tisser. Nogle gange kan din krop lide under at du får for meget af noget, så her vil B3 vitamin i kroppen, så vil det regulere mængden du har indtaget så din krop fungere ordentligt.

 

Mad som indeholder og er rigt på B3 vitamin

  • Tun
  • Kalkun bryst
  • Kyllinge bryst

 

Vitamin C

Vi har alle hørt om vitamin C og hvordan det kan hjælpe os, men hvad gør det rent faktisk for os?

Vitamin C er fantastisk til at bekæmpe en almindelig forkølelse. Det giver dit immunforsvar et boost, som det rent faktisk har brug for, når du er ved at blive syg.

Vitamin C hjælper dine blodkar med at udvide sig mere regelmæssigt. Det vil også hjælpe dig hvis du gerne vil i bedre form og vil også forbedre din generelle sundhed.

Hvis du bliver udsat for en masse bly, så kan dette vitamin hjælpe din krop med at komme af med det. Blyforgiftning er meget farligt for dit helbred. Hos børn kan det skabe unormalt vækst og udvikling.

En kost som er rig på Vitamin C kan reducere risikoen for slagtilfælde. Et slagtilfælde er ikke noget som særligt mange har lyst til at opleve fordi det er farligt for dit helbred. Du kan ende som en grøntsag eller sandsynligvis dø.

 

Mad som indeholder og er rigt på vitamin C

  • Citrus
  • Spinat
  • Peber
  • Broccoli
  • Papaya
  • Jordbær
  • Mango
  • Kiwi

 

Kalium

Kalium hjælpe med at regulere dit blodsukker. Lavt niveau af kalium i dit system kan lede til lavt blodsukker hvilket er farligt for dit helbred. Det kan lede til problemer som potentielt kan live livstruende.

Du skal bruge en sund mængde kalium for en ordentlig muskelfunktion. Kalcium hjælper med udvidelse og sammentrækning af dine muskler. Mangel på kalium kan også forbindes med muskel kramper. Man siger at hvis man får den korrekte mængde kalium i sit system, så vil man kunne undgå at musklerne kramper.

Kalcium kan endda hjælpe med at holde dine muskler stærke og ikke nok med at dine muskler kan holdes stærke, så vil det også styrke dine knogler og gøre dem endnu stærkere.

 

Mad som indeholder og er rigt på kalcium

  • Bagte kartofler med skind
  • Spinat
  • Bananer

 

D vitamin

Dette er et vitamin som din krop kan producere ved bare at være udenfor. Din hud producere D vitamin når den bliver ramt af sollys.

Mangel på D vitamin vil gøre at din krop ikke kan absorbere det kalcium som den har brug for. Mangel på kalcium i kroppen betyder at dine knogler bliver meget svagere.

D vitamin kan spille en stor rolle i vægttab. Det er kendt for at undertrykke noget af din appetit, så du ikke overspiser.

 

Mad som indeholder og er rigt på D vitamin

  • Æg
  • Laks
  • mælk

 

Vitamin E

Får at få nok vitamin E, så kan det kun opnås igennem et kosttilskud.

Dette vitamin gør dit blod tyndere og hjælper med at undgå at det klumper sammen. Når dit blod bliver tyndere så vil det hjælpe med en naturlig blodgennemstrømning igennem din krop og hjælper med at få alt til at fungere som det skal i kroppen.

En anden fordel ved Vitamin E er at det sætter hastigheden op på celleregenerationen. Når du har ar eller sår på din hud, så kan du med nok Vitamin E hjælpe disse skader med at heles hurtigere.

 

Mad som indeholder og er rigt på Vitamin E

  • spinat
  • solsikkefrø
  • papaya
  • mandler
  • Oliven

 

Folsyre

Folsyre hjælper din krop med at producere nye celler og hjælper med at vedligeholde dem du allerede har. Det spiller også en betydelig rolle i at forbygge kræft.

Hvis du er anæmisk, så kan folsyre hjælpe med at behandle det. Folsyre mangel er bestemt noget som man skal behandle hurtigt, ellers så risikere du at blive anæmisk.

 

Mad som indeholder og er rigt på folsyre

  • Bønner
  • Broccoli
  • Asparges
  • Linser

 

Vitamin K

Vitamin K er bedst kendt for sin evne til at få dit blod til at størkne ordentligt, når det er nødvendigt. Som eksempel, så betydet det at når du skære dig i armen, så vil Vitamin K hjælpe med at du ikke forsætter med at bløde.

 

Mad som indeholder og er rigt på Vitamin K

  • Spinat
  • Romaine salat
  • Broccoli
  • Kål

 

Sådan spiser du dine vitaminer

Det kan være meget let at miste overblikket over dit helbred i en travl hverdag. Det kan også være svært at få alle de nødvendige vitaminer i din diæt og den bedste måde at gøre det på, er for nogle at tage nogle kosttilskud som eksempelvis piller for at få alle de mest nødvendige vitaminer.

Det er dog langt lettere og billigere at spise dine vitaminer end det er at købe kosttilskud. En masse sundt mad som du spiser giver dig mange forskellige vitaminer og giver dig flere fordele end du får igennem kosttilskud.

Hvis du simpelthen ikke kan få spist dine vitaminer, så kan du vælge disse danskproducerede multivitaminer med alle de nødvendige vitaminer fra bodylab – Klik her